Dalton onderwijs

Dalton is een onderwijsconcept voor basis- en voortgezet onderwijs. De grondlegster hiervan is de Amerikaanse Helen Parkhurst (1887-1973). In tegenstelling tot montessori en jenaplan is dalton geen methode of systeem, maar een praktisch onderwijsplan: het Dalton Plan. Leerkrachten en scholen experimenteren met dit plan, zodat zij een eigen vorm vinden die in de praktijk werkt. Daardoor zijn er verschillende benaderingen en bestaat ‘de daltonschool’ niet.

Dalton past binnen het traditioneel vernieuwingsonderwijs. Dit is een verzamelnaam voor vernieuwend onderwijs dat aan het begin van de 20ste eeuw ontstond. Andere scholen die hieruit zijn voortgekomen zijn montessori-, vrije-, jenaplan- en freinetscholen. Al deze concepten namen afstand van het mechanische, klassikale onderwijs en richtten zich op de ontwikkelingsmogelijkheden van het individuele kind.

Op een Daltonschool wordt gewerkt met vijf kernwaarden:
Vrijheid & Verantwoordelijkheid, Effectiviteit, Samenwerking, Zelfstandigheid, Reflectie.

Deze kernwaarden vormen het onderwijs bij ons op school.

Meer informatie over Dalton onderwijs kunt u vinden op www.dalton.nl

Uw kind sneller zelfstandig